Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się

Zapomniałeś hasła?
Szkolenie nauczycieli

Masz pytania?

Zadzwoń, lub napisz.

Tel. (22) 244-84-80

Skuteczne szkolenia dla oświaty

Szukasz informacji?

Jak przygotować nauczyciela do pełnienia roli prowadzącego zebranie z rodzicami

Instytut Raabe
na Google+
Jednym z wyzwań, przed którymi stają dyrektorzy szkół, jest przygotowanie młodych nauczycieli do pełnienia roli prowadzącego zebranie z rodzicami. 

Jak zachęcić rodziców do uczestniczenia w zebraniach?

Wdrażając początkujących nauczycieli do pracy z rodzicami, dyrektor lub koordynator ds. współpracy z rodzicami powinni w trakcie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli wychowawców wyraźnie wskazać im funkcję tych zebrań, jasno zaprezentować zarówno potrzeby, jak i trudności, które mogą się pojawiać. 
 
Niektóre trudności związane z zebraniami Sposoby zaradzenia im
Rodzice obawiają się przyjść na zebranie Należy zadbać o to, aby nie poczuli się znów w roli uczniów – muszą być traktowani w szkole jak partnerzy
Rodzice niechętnie uczestniczą w zebraniach, jeśli mają być obciążeni pełnieniem funkcji w tzw. trójce klasowej Warto zastanowić się, czy wyboru tzw. trójek klasowych nie należałoby odłożyć na późniejszy moment. Nie dokonywać wyboru na pierwszym zebraniu, ponieważ podjęcie tej decyzji, zanim pozna się innych rodziców, nauczycieli, szkołę, nie jest łatwe
Rodzice często narzekają, że na zebraniach atmosfera jest raczej negatywna niż wspierająca. Wychowawca często podświadomie skupia się na negatywach, kiepskich ocenach, złym zachowaniu swoich podopiecznych, zapominając o pozytywach Warto pamiętać o optymistycznych i pozytywnych uwagach w takiej ilości, aby stanowiły przeciwwagę do negatywnych
Rodzice krytykują chaotyczne zebrania, z których niewiele wynika Wychowawca powinien bardzo skrupulatnie przygotować się do poprowadzenia zebrania
Rodzice nie lubią słuchać informacji o niepowodzeniach swoich dzieci i obawiają się publicznej krytyki Trzeba zadbać o komfort przekazywania tych informacji w sposób przyjazny i partnerski, wg zasady: razem spowodujemy, że dziecko zacznie odnosić sukcesy

Planowanie zebrania z rodzicami

Kolejnym ważnym krokiem dyrektora w doskonaleniu początkujących nauczycieli do pracy z rodzicami jest położenie nacisku na prawidłowe zaplanowanie każdego zebrania, aby nauczyciel wychowawca mógł się poczuć pewnie w nowej roli, oraz aby rodzice byli usatysfakcjonowani pierwszym zebraniem z młodym wychowawcą i chcieli przybyć na kolejne spotkanie. 
 
Jak każdorazowo zaplanować zebranie z rodzicami, aby powyższe postulaty mogły zostać spełnione?
  1. Należy precyzyjnie zaplanować temat i cel zebrania. Poprawnie sformułowany cel jest szczególnie ważny, jeśli wychowawca chce po zakończonym zebraniu przekonać się, jakie uzyskał efekty, czyli czego rodzice się dowiedzieli, jak dali się poznać, na jakie zaangażowanie można liczyć z ich strony.
  2. Trzeba przemyśleć, jak osiągnąć cel, a każdy planowany krok powinien być poprzedzony odpowiedzią na pytanie, czy to, co chcę zrobić, doprowadzi mnie do sformułowanego celu/sformułowanych celów zebrania.
  3. Warto wykorzystać metodę warsztatową z zastosowaniem jednej lub dwóch metod aktywizujących, co uaktywni rodziców i pozyska ich do współpracy. Warunkiem jest doświadczenie wychowawcy w stosowaniu­ metod aktywizujących w pracy z osobami dorosłymi (Uwaga! Niezbyt dobrze przemyślane zastosowanie metody aktywizującej może przynieść więcej szkody niż pożytku).
  4. Warto wcześniej postanowić, które części zebrania będą prowadzone bezpośrednio przez wychowawcę (przygotowanie się do roli moderatora grupy), a które będą zdominowane zadaniami wykonywanymi przez rodziców. Należy zapytać rodziców już w trakcie zebrania, czy mają jakieś tematy, które chcieliby włączyć w przebieg spotkania.
  5. Należy przygotować odpowiednią ilość materiałów potrzebnych na zebraniu.
  6. Warto przygotować krótką ankietę ewaluacyjną zebrania, aby uzyskać od rodziców informacje, w jakim stopniu założone cele zostały osiągnięte.
  7. Dobrze byłoby przygotować w jakiejś w ciekawej formie zaproszenia na zebranie. Duże znaczenie ma sposób, w jaki to robimy. Czasami warto pokusić się o specjalne zaproszenie z wyszczególnieniem spraw, które na zebraniu chcemy omówić, daty, godziny, miejsca spotkania oraz przypuszczalnego czasu jego trwania, oczywiście z co najmniej 2 tygodniowym wyprzedzeniem, jeżeli zależy nam na dużej frekwencji. 
  8. Optymalnie jest posłużyć się listą kontrolną, aby sprawdzić, czy wszystko jest dopięte na ostatni guzik.
  9. Po zakończonym zebraniu warto sporządzić krótką notatkę z poczynionych ustaleń i przekazać je rodzicom przez dzieci lub wysłać drogą mailową. Można umieścić notatkę na stronie internetowej szkoły i zabezpieczyć ją hasłem, ale trzeba pamiętać, aby rodzice poznali hasło na zebraniu.
Jeśli już wychowawca zaplanuje zebranie, przygotuje materiały, sprzęt, salę etc., powinien jeszcze przygotować się do prezentacji ustnej i poddać refleksji reguły charakterystyczne dla każdej prezentacji. 
 
Chciałbyś dowiedzieć się...
  • Jak pracować z rodzicami, by dobrze myśleli o szkole swego dziecka?
  • Jak planować i prowadzić skuteczne i efektywne zebrania rodziców?

Polecamy

Komentarze

Newsletter

Subskrybuj kanały RSS

Kalendarz szkoleń

Sprawdź nasze czasopisma
Nasze strony:
Księgarnia Wydawnictwa Raabe Edupress - Czasopisma dla nauczycieli Eksperci w Oświacie - Wiedza, Inspiracje, Rozwój zawodowy Twoje Lekcje Wydawnictwa Pastoralne Freebooki - darmowe publikacje
Nasze portale:
Dyrektorium - Platforma Zarządzania Szkołą PortalPrzedszkolny.pl - Z myślą o dyrektorze przedszkola Pastoralis - od księży dla księży SpecPiel.pl - testy specializacyjne dla pielęgniarek

www.instytutraabe.pl - Skuteczne szkolenia dla oświaty

Skuteczne szkolenia dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, gimnazjów, szkół podstawowych, przedszkoli.
W ofercie również szkolenia i kursy dla kadry zarządzającej oraz administratorów palcówek oświatyowych.

Copyright © Instytut Raabe 2011